måndag, maj 28, 2012

ICA gör en sjukt bra reklamfilm

Vem har missat ICAs härliga följetånger? Ingen gissar jag. Nu slår ICA ett slag för jämställdshetsdebatten och jag kan inte annat än att gilla reklamfilmen.
I min yrkesroll som förskollärare tycker jag att det är SUPER viktigt med en bra genuspedagogik, men det innebär inte att man ska radera ut ett kön. Samtidigt stöps barn in i stereotypa könsroller, och som Stig visar mycket riktigt i reklamfilmen så kanske vi ska fokusera mer på vårat bemötande mot barn än på att sudda ut barnets kön och identitet. Jag hatar ordet "hen" och skulle aldrig någonsin få för mig att kalla mina barn det. Samtidigt ska alla barn erbjudas samma saker, samma möjligheter i livet, en skör tråd att balansera på eftersom det lätt går till överdrift.

Man föds med ett kön, och det måste man få veta som barn, att alla är olika. Vill man sedan byta kön när man blir vuxen för man känner att man "passar bättre" (jag vet, uruselt ordval, men klockan är mycket och just nu kan jag inte uttrycka mig bättre) så tycker jag att man får göra det! Ingen ska behöva ha ett kön man inte trivs med, men om man ska veta att man inte trivs så måste man ju veta vad man har för nått.

Jag har ett ganska så klart synsätt hur jag vill behandla mina barn, både privat hemma och på förskolan, vilket i många fall kan vara olika. Man är en person på jobbet och en annan privat.
Ni ser ofta min lilla Alva i väldigt rosa och turkosa färger, men det är också mycket för att jag ÄLSKAR just rosa och turkost. Jag klär mitt barn i de färger som jag tycker att hon passar i och som jag tycker om. När hon är stor nog att välja färg själv kommer hon givetvis få göra det!

Om vi hade fått en pojke hade jag valt att klä honom också i väldigt färgglada färger! Och han hade också fått välja själv när han blivit stor.

Slutligen, NEJ TILL HEN!

1 kommentar:

Amanda sa...

Jag håller med dig Sofie, jag har också väldigt svårt för just begreppet "hen".