måndag, april 02, 2012

Middagstips!

Tänkte ge ett litet middagstips. Jag försöker att inte äta så mycket snabba kolhydrater. Jag utesluter inte kolhydrater helt som LCHF men jag äter inte kolhydrater i onödan. Alltså ingen mer pasta! Men jag gjorde en härlig LCHF pasta med god creamfraiche sås och bacon.

Börja med pastan:
4 stora ägg
100 g philadelphia ost
0.5 dl fiberhusk (finns i 100g påsar på allergihyllan i din mataffär)

Vispa äggen poröst. Lägg i ost och fiberhusk och vispa tills det är ihopblandat. Låt svälla en stund så det blir mer en deg än en smet. Rör lite i degen så luftbubblorna försvinner. Bred sedan ut på bakplåtspapper och lägg ett annat bakplåtspapper (penslat med olja) över. Tryck ut med händerna eller kavel så det täcker en plåt. Grädda 12 min på 150 grader. Ta ur ugnen och låt svalna tills du kan ta i den. Rulla ihop pastan och klipp sedan för att få längder som tagliatelle - Det räcker till 2.

Medan pastan är i ugnen gör du såsen:
2 pkt bacon
1 rödlök
4 vitlöksklyftor (kan givetvis ta mindre men jag ÄLSKAR vitlök)
2,5 dl creamfraiche
grädde efter behag (ca 1-2 dl)
1-2 dl riven parmesanost.
salt
vitpeppar

Stek strimlat bacon ganska hårt. Lägg i hackad lök och vitlök och låt löken mjukna. Krydda med vitpeppar. Lägg i creamfraiche och grädde och rör om tills det blandat sig. Lägg i parmesanost och rör tills den smält. Smaka av med salt om du vill.

Medans såsen kokar lite så steker du sparrisen och lägger klippta pastalängder i en stekpanna tillsammans med lite smör och bara låter den bli varm INTE stekt. Lägg upp allt och njut!! Så himla gott!

Jag njuter av min pasta men jag har inte njutit hela dagen. Våran dotter är magsjuk. Men som tur är har hon inte kräkits nu på kvällen och hon verkar få behålla 100 ml ersättning. Men hon har hög feber. Hoppas hon blir bättre FORT!

Inga kommentarer: