tisdag, juli 17, 2012

Lchf cake pops

Idag har jag umgåtts med Elin och Junie. Efter det pysslade jag lite med lite bakverk. Gjorde nämligen Lchf cake pops. Små goda bakverk på pinne.

Recept:
Börja med att ta en sats mjuk kaka av valfri sort. Jag gjorde det här muffinsreceptet:

Ingredienser:
50 gram smör
2 ägg
6 msk vispgrädde
1 dl mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
1 ½ dl stevia strö (om du använder steviavital steviasocker så använd endast 1/5 del)
2 ½ msk kakao
1/2 tsk bikarbonat
1 krm vaniljpulver
Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser till chokladmuffinsen i en bunke. Tillsätt äggen, grädden och smöret. Häll smeten i en ungsfast form. Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter på ca 175 grader.

När kakan svalnat smular man sönder kakan i en bunke och blandar i 100g philadelphia ost till en kladdig smet.
Rulla till bollar och ställ i kylskåp. Medan de stelnar en liten stund så smälter du ca 100g mörk choklad, gärna minst 70% . doppa varje pinne i chokladen och tryck sedan in den i bollarna så att pinnen fastnar där när chokladen stelnar. Ställ i kylen igen en stund.

Sen doppar man alla bollarna i smält choklad. Eventuellt kan man blanda i lite grädde och smör för att få en tryffel liknande choklad - det gjorde jag! Så himlans gott!

Två bilder från idag:


Tyvärr fastnade inte Junie så bra på kort, för mycket spring i benen på den lilla tösen. <3

Inga kommentarer: